Annons

Asap Rocky-kampanjen får kritik för cynism

Efter att rapparen Asap Rocky häktats började affischer med budskapet "Free Asap Rocky asap" dyka upp i Stockholm.
Bakom kampanjen ligger bolagen Woah dad och Maloney concerts, men tilltaget får nu kritik från flera håll, enligt SVT Kulturnyheterna.
Asap Rocky • Publicerad 1 augusti 2019
Affischkampanjen för att fria ASAP Rocky får kritik. Arkivbild.
Affischkampanjen för att fria ASAP Rocky får kritik. Arkivbild.Foto: Stina Stjernkvist/TT

Johan Lindqvist, musikkritiker på Göteborgsposten, skriver att det var "aningslöst eller rentav cyniskt" att dra igång kampanjen så fort.

– Jag tyckte att det var märkligt att man valde att smälla upp de här affischerna så snabbt efter att den här incidenten ska ha inträffat. Man kan ju omöjligt veta vad som hade hänt, så redan där tyckte jag att det var ett märkligt agerande, säger Johan Lindqvist till .

Annons

Även pr-konsulten Daniel S Ogalde har kritiserat kampanjen i och menar att den snarare kan elda på rasistiska motsättningar och att företag inte ska ge sig in i en komplicerad debatt utan kunskap.

Woah dad slår dock ifrån sig kritiken i ett mejl till SVT.

”Media, politiker och rättsväsende har tagit det här så stort att den tid, de pengar och uppmärksamhet som detta fall har fått... det är lite too much. Vi förespråkar inte våld, kommer aldrig att göra. Men vi förespråkar att man kan ifrågasätta och stå för nåt – vad står de för på GP? #freegbg”, skriver Woah dad.

Jon Lindhe/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons