Annons

Fri rörlighet kräver att reglerna efterlevs

Med ökad rörlighet inom EU har transportnäringen fått mer friheter, men detta har också gjort det lättare för oseriösa aktörer att verka i andra länder än deras egna.
Ledare • Publicerad 27 augusti 2019
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Transportsektorn är under tung konkurrens från utländska åkerier.
Transportsektorn är under tung konkurrens från utländska åkerier.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) presenterade under måndagen regeringens förslag att tillsätta en utredning för att styra upp problemen inom yrkestrafiken och åkerinäringen. Kontrollverksamheten av transporterna har eftersatts och behöver ett brett omtag för att bekämpa de problem som uppstått.

Regeringens utredning ska beröra två områden. Den 30 november 2020 ska ett förslag om nytt sanktionssystem, nya kontrollanter och stickprov av narkotika presenteras. 1 mars året därefter ska ett förslag om förändringar av kontrollverksamheten presenteras i sin helhet.

Annons

Den fria rörligheten inom EU har underlättat för transportföretag att verka utanför sina hemländer. 2010 införde EU så kallade cabotagebestämmelser för att reglera transporter utförda av utländska förare.

När polisen har fått brist på personal och resurser så är trafikkontroller bland det första som ryker. Även om lagarna som reglerar de utländska körningarna har blivit hårdare har inte mycket förändring skett. Om det inte finns någon risk för att åka dit om man tänjer på reglerna är det också lätt hänt att det sker.

Att företag får göra körningar inom andra länder har ett stort ekonomiskt värde för EU. Med detta har också urholkat villkoren för förare och förskjutit konkurrensen till fördel för de länder med lägst villkor på arbetsmarknaden.

Att kontrollen av yrkestrafiken såsom lastbilar och andra transporter görs mer aktivt är av stort värde inte bara för svenska åkeriföretag utan också för de utländska förare som är aktiva inom Sverige. De som kör svenska transporter behöver göra det på Sveriges villkor.

Annons
Annons
Annons
Annons