Annons

Lite långsammare tåg fullt tillräckligt

Svar till Ove Lillestöl och Johan Trouvé, Västsvenska handelskammaren, BT 23/10.
Insändare • Publicerad 28 oktober 2018
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Oj då, vad Västsvenska handelskammaren blev aktiv med synpunkter på höghastighetståg beträffande mitt inlägg.

Jag ville uppmärksamma att det är omodernt med markbunden ”järnväg” för höghastighetståg. Naturligtvis är den typen av järnväg som klarar 250 km/tim alldeles tillräcklig för Sverige och passar utmärkt för Borås–Göteborg.

Annons

Sträckan mellan Landvetter och Göteborg klarar inte av 320 km/tim. Vi har redan tåg som klarar 250 km/tim och som kan använda nuvarande spår med vissa förbättringar. Naturligtvis måste sträckan Borås–Göteborg kunna ha möjlighet för 250 km/tim.

Till kostnaden på 250–320 miljarder kronor för själva banorna för höghastighetståg tillkommer ett antal tågset, som blir en ytterligare investering på 300 miljoner för varje tågset. Det behövs antagligen 10–15 stycken minst, som inte är med i budgeten.

En reportern på SvD Näringsliv, Tomas Augustsson, skriver den 27/7: ”Kostnaden skenar för höghastighetståg”. ”Det är vansinnigt dyrt att bygga banor för höghastighetståg. Kostnaden kan dessutom dra iväg långt över budget. En brittisk rapport som läckt ut visar att kostnaden för deras nya banor verkar skena.”

Hur mycket skulle kostnaden skena till år 2035–2040 när det är planerat att Sverige skulle få lägga pengarna på bordet? Jesses, vad de biljettpriserna skulle dra iväg, om de ska kunna täcka kostnaderna för den järnväg som planeras i Sverige. Det finns bättre ställen att placera denna enorma pengahög. Vem är beredd att ta ansvar för denna spektakulära satsning?

Leif Petzäll

Annons
Annons
Annons
Annons