Annons

Sverige bör satsa på magnettåg

Svar till Ove Lillestöl och Johan Trouvé, Västsvenska handelskammaren, BT 23/10.
Insändare • Publicerad 5 november 2018
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Itsuo Inouye

Personangrepp och angrepp mot en specifik teknologi är inte rätt väg framåt, speciellt om ”två förståsigpåare” uppenbarligen inte tagit till sig tillgängliga fakta i frågan.

Skribenterna är mycket positiva till den modell som Sverigeförhandlingen tidigare lagt fram, med ”höghastighetståg” i kombination med ”snabba” regionaltåg. Sverigeförhandlingens argument för att fortsatt satsa på järn-på-järnräls återupprepas i deras replik. Sverigeförhandlingen har på annat håll fått mycket kritik för sitt arbete, mycket väl sammanfattat i Wigblads debattbok Modernisera Sverige!.

Annons

I repliken kritiseras Petzälls verklighetsbeskrivning med en fråga om att det ”rimligen bör vara ännu svårare” att stanna oftare med magnettåg än med konventionella tåg. Svaret är att både accelerationen och inbromsningen är fyra gånger effektivare för ett magnettåg.

Trots att magnettåget körs i 500 km/tim ”förloras” bara hälften av tiden vid ett stopp jämfört med höghastighetståget i 320 km/tim. Även regionaltågets acceleration och inbromsning är sämre än magnettågets, vilket gör att samma magnettåg kan användas både ”regionalt” och mellan storstäderna. Då kan utbudet utformas utifrån efterfrågan och alla kombinationer av stopp blir möjliga.

Petzäll må ha tagit i lite grand, men magnettåg för 500 km/tim är en realitet i dag. Att magnettågets underhållskostnad uppskattas till 30 procent av underhållskostnaden för järn-på-järnräls är också positivt. Då kanske vi har råd med att bygga ut infrastrukturen även till andra delar av landet.

Jerker Rudin, norrlänning och följare av frågan

Annons
Annons
Annons
Annons