1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Ericsson laddar med surdeg inför Indycarstart

Surdegsbakande, hemmaträning och simulatorkörning.
Så har Marcus Ericsson laddat inför comebacken i Indycar.
Marcus Ericsson har kört simulator i hemmet i Indianapolis. Verklighetstroget till viss del, men det där känslan han får i bilen infinner sig inte riktigt.
Foto: Privat/TT
Vanligtvis är Indycarloppen folkfester med massor av fans. Men i år blir det tomt på läktarna när säsongen väl drar i gång på svenska nationaldagen.
Foto: Jason Behnken/AP/TT

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för 99 kr! (ord pris 597 kr)

"Det är tur att jag haft flickvännen (Alexandra Zaitseva) här och hennes hund (Mollie, pomeranian), så att man har lite sällskap i alla fall", säger Marcus Ericsson.
Foto: Privat/TT

När coronaviruset till slut nådde USA gjorde den det med besked. Indycarförarna befann sig i St Petersburg i Florida i mitten av mars för att köra första tävlingen, när beskedet kom att den var inställd.

– Det var en konstig situation, verkligen, speciellt när man laddat hela vintern och förberett sig så noggrant och så blåstes allt av i sista sekunden. Det är klart att det inte var kul alls, säger Marcus Ericsson.

Veckorna i isolering har tillbringats med flickvännen Alexandra Zaitseva och hennes hund i hemmet i Indianapolis, där det mesta utom matbutiker och apotek hållit stängt.

– Men som tur är får man vara ute och träna, så jag har kunnat hålla i gång genom att cykla mycket, löpträning och lite vikter här hemma.

Bakning och simulator

Han har haft minst veckovisa möten med teamet, och har byggt en simulator där han deltog i en virtuell serie.

– Simulatorn är rätt avancerad. Grafiskt är det realistiskt, och känslan i ratten är väldigt realistisk, men det man saknar är att man inte känner bilen genom kroppen, och man känner inga g-krafter.

Det har också blivit en hel del tv-serier – och bakning.

– Flickvännen har gjort surdegsbröd som vi pysslat med. Vi har gjort surdegspizza, bananbröd, svenska kanelbullar.

Efter att ha petats från formel 1 efter 2018 års säsong hamnade Ericsson förra året i Indycar och stallet Arrow Schmidt Peterson Motorsports, där han för första gången sedan 2013 fick kliva upp på prispallen, i Detroit i början av juni. Inför årets säsong har han skrivit på för Chip Ganassi Racing, och är stallkompis med svenske Felix Rosenqvist.

– Det är klart att man har en helt annan erfarenhet nu och vet vad krävs och vad som gäller. Det blir en rätt stor skillnad. Man har en helt annan trygghet i det man gör och kan alla banor.

"Nytt kapitel"

Den 6 juni går startskottet i Forth Worth, nedbantat till ett endagsevenemang och utan publik. Förra året slutade Ericsson sjua.

– Man ligger väl i snitt 350 kilometer i timmen i kurvorna. Det är små marginaler för misstag och höga g-krafter. Så det är en av de tuffaste och mest krävande banorna på kalendern. Så att börja på den banan kommer att bli speciellt och en stor utmaning.

Ericsson beskriver sitt nya stall som ett med bättre förutsättningar och med mer av en vinnarmentalitet. Det är högre press i år och större krav på resultat. Redan i starten på ovalen i Texas vill han vara med i toppen.

– Jag är i ett toppteam nu, ett nytt kapitel för mig. Det är första gången i min seniorkarriär som jag är i ett team som har bevisat att de kan vinna. Så därför siktar jag på att vara med i toppen från start. Det finns inga andra målbilder man kan ha när man kör för en sådan organisation, tycker jag, säger han.

Fakta: Marcus Ericsson

Född: den 2 september 1990 (29 år).
Från: Kumla utanför Örebro.
Bor: Indianapolis, Indiana.
Team: Chip Ganassi Racing.
Karriär (urval): Formula BMW UK mästare 2007, Japans Formel 3 Mästare 2009, formel 1 2014–2018, 97 lopp, som bäst åtta i Australiens GP 2015. En andraplats i Indycar i Detroit, liksom två sjundeplatser (Texas och Alabama) förra säsongen.

Fakta: Marcus Ericsson

… att dela stall med svenske Felix Rosenqvist:
Det är jättekul, jag och Felix har känt varandra sedan gocartserien men haft väldigt olika karriärer efter det. Vi umgicks en del under fjolåret och våra flickvänner blev bra vänner också och nu när vi blir teamkamrater blir det ännu mer naturligt att tillbringa tid ihop.
… en eventuell återkomst till Formel 1:
Jag vill inte säga att det är ett avslutat kapitel, man vet aldrig vad som händer i motorsportsvärlden. Men som det är i dag är det inget jag funderar någonting på.
… hur bilen känns:
Jag har bara hunnit köra den en och en halv testdag, så det har inte varit mycket tid i bilen. Men det lilla jag har kört har känts väldigt bra, det känns som att de har koll på grejerna.
… att köra utan publik:
Innan man kör i gång racet är det vanligtvis en väldigt härlig stämning med folk på läktaren, som så klart inte kommer att finnas nu. Men när man väl sitter i bilarna och kör så tror jag inte att man kommer att tänka på det.
… pressen inför årets säsong:
Det är klart att det är mycket högre press på att leverera resultat. Och det ska det vara också. Det är inget som jag ser som konstigt eller jobbigt. Det är naturligt på den här nivån.