Annons

Statsvetare: Åkessons resa lyckat utspel

Jimmie Åkessons Turkietresa förvånar inte statsvetare. Jonas Hinnfors vid Göteborgs universitet beskriver resan som ett kalkylerat sätt att rikta uppmärksamhet mot partiets kärnfråga.
Politik • Publicerad 5 mars 2020
Jimmie Åkesson (SD) på plats i Turkiet.
Jimmie Åkesson (SD) på plats i Turkiet.Foto: Sverigedemokraterna
Jimmie Åkessons resa beskrivs som ett lyckat utspel. Arkivbild.
Jimmie Åkessons resa beskrivs som ett lyckat utspel. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT

SD-ledarens resa, där han delar ut flygblad till flyktingar vid den grekisk-turkiska gränsen med budskapet att Sverige inte kan ta emot fler asylsökande, har väckt mycket uppmärksamhet.

Det har lett till både protester, kritik från andra partier och polisanmälningar. Något som inte nödvändigtvis är dåligt för Sverigedemokraterna.

Annons

– Alla partier vill ha stöd för sin politik, men det viktiga är inte bara stödet utan även när man blir attackerad kan det vara gynnsamt. Själva debatten visar väljarna att man tar frågan på allvar, det är viktigt, säger Jonas Hinnfors.

"Köper det helt"

Anders Sannerstedt, docent i statsvetenskap vid Lunds universitet, är inne på samma linje. Han menar att Sverigedemokraterna med största sannolikhet räknat med kritik från flera håll – och ur den aspekten har utfallet av resan blivit precis det partiet ville.

– Ja det tror jag. De har fått den uppmärksamhet de ville ha och det här är helt i överensstämmelse med deras politik, säger Sannerstedt.

– Det är också så att kritik mot invandringen och att Sverige är fullt är ett budskap som varit väldigt viktigt för partiet. Deras anhängare köper detta helt och hållet, fortsätter han.

Det är heller inte första gången Sverigedemokraterna delar ut flygblad vid EU:s yttre gräns. Det gjorde företrädare för partiet även 2015 på den grekiska ön Lesbos där de med osanna påståenden, som att det ska bli förbjudet att bära niqab och burka offentligt, varnade flyktingar för att ta sig till Sverige.

"Symboliskt tydligt"

Men att partier gör spektakulära utspel för att få fokus på en särskild fråga är inte unikt för Sverigedemokraterna inom den svenska politiken, tvärtom.

Ett annat uppmärksammat exempel var när Feministiskt initiativ, med bland annat talespersonen Gudrun Schyman, för tio år sedan eldade upp 100 000 kronor för att uppmärksamma löneskillnader mellan könen.

I grunden handlar det om att hitta "symboliska budskap". Sätt att förenkla partiprogrammet – en strategi som historiskt inte sällan varit framgångsrikt.

– Det kan vara en god strategi för partierna att hitta genvägar till vad de verkligen vill. Det Jimmie Åkesson gör är symboliskt tydligt för hans väljare och potentiella väljare. Han kanske inte tänker mota bort flyktingar själv men han står där vid gränsen, säger Jonas Hinnfors.

Robin Salomonsson/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons