Annons

Så mycket kostar Nasas rymdbiljetter

Hur mycket är en biljett till rymdstationen ISS värd? För första gången har Nasa nu avslöjat priserna som betalas för svenskamerikanskan Jessica Meir och andra astronauters resor.
Men i en rapport får USA:s rymdstyrelse kritik för att favorisera det pressade Boeing.
Rymden • Publicerad 15 november 2019
Betalar Nasachefen Jim Bridenstine för mycket för rymdtrafiken? Här talar han på en anläggning för Boeingbyggda uppskjutningssystemet SLS i New Orleans i augusti.
Betalar Nasachefen Jim Bridenstine för mycket för rymdtrafiken? Här talar han på en anläggning för Boeingbyggda uppskjutningssystemet SLS i New Orleans i augusti.Foto: Gerald Herbert/AP/TT

I ett antal år, och i synnerhet sedan rymdfärjorna pensionerades 2011, har USA tvingats köpa persontransporter till och från rymden av Ryssland. Och det är ingen billig historia. Sedan 2006 har priserna varierat från 21 miljoner till 86 miljoner dollar (200–830 miljoner kronor med dagens växlingskurs) för en enda tur-och-retur.

Nasa har tidigare klagat över att ryska Roscosmos tar rövarpriser, och har även säkerhetspolitik och nationell stolthet att ta hänsyn till i försöken att ta fram inhemska alternativ. Därför har man skrivit mångmiljardkontrakt med privata Boeing och Space X för att dessa ska utveckla uppskjutningssystem.

Extra betalt

Annons

Men när Nasas generalinspektör, som övervakar verksamheten, nu tittat på detta får rymdmyndigheten kritik. Flyg- och försvarsjätten Boeing har fått ett kontrakt som innebär 90 miljoner dollar per astronaut, alltså mer än vad ryssarna tagit. Dessutom har Boeing, som Nasa har ett långvarigt samarbete med, krävt och fått extra betalningar under kontraktets gång.

Space X, ett relativt nystartat företag lett av Tesla-chefen Elon Musk, tar drygt 55 miljoner dollar per biljett, men har ändå inte fått samma chanser till nya förhandlingar, enligt Nasas generalinspektörs rapport.

Kritiken innebär ny press på Boeing, som redan är i blåsväder på grund av den krånglande flygplanstypen 737 Max.

Inga platser?

Inspektören höjer också ett varningens finger kring att förseningar i utvecklingen av Boeings och Space X raketsystem kan innebära att det inte finns platser för astronauter från Europa och USA att ta sig till rymdstationen.

Bland andra Jessica Meir och Christina Koch, som båda är på ISS för USA:s räkning, ska i vår få åka hem med ryska Sojuz-kapslar. Snart därefter ska USA:s persontransporter komma igång, är det tänkt – och då planerar Ryssland att flyga färre turer. "Om (USA:s) kommersiella flygningar inte inleds senast i oktober 2020 varnar ISS-företrädare att det inte finns några Sojuz-platser tillgängliga för att transportera besättningsmedlemmar från USA och andra länder till stationen", skriver Nasas generalinspektör oroat.

Henrik Samuelsson/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons