Annons

Norrbotniabanan riskerar försenas – igen

Trafik • Publicerad 15 juni 2019
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och statsminister Stefan Löfven (S) gör tummen upp efter att det första spadtaget för den inledande sträckan av Norrbotniabanan tagits i augusti i fjol. Sedan dess har dock nya förseningar uppstått för projektet.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och statsminister Stefan Löfven (S) gör tummen upp efter att det första spadtaget för den inledande sträckan av Norrbotniabanan tagits i augusti i fjol. Sedan dess har dock nya förseningar uppstått för projektet.Foto: Erik Paulsson-Rönnbäck/TT

Det finns risk för att bygget av Norrbotniabanan fortsatt försenas. Det är länsstyrelsen i Västerbottens län som i en skrivelse till Trafikverket larmar om att myndigheten utan mer resurser inte kommer hinna med att handlägga alla ärenden för projektet i tid, .

Enligt Trafikverket ska järnvägsplanerna vara klara under nästa år, men med nuvarande resurser varnar länsstyrelsen om att de behöver mycket mer tid för att klara av arbetet.

Annons

– Med befintliga resurser skulle vi klara det först till 2024, säger Jörgen Boman, kommunikationschef på Västerbottens länsstyrelse, till tidningen.

För att klara sitt uppdrag skriver länsstyrelsen att den behöver resurstillskott för att anställa två nya handläggare.

I januari kom S, MP, C och L överens om att skynda på planeringen av Norrbotniabanan.

Sammanlagt 27 mil järnväg är tänkt att dras på kuststräckan mellan Umeå och Luleå. I ett första skede ska dock endast sträckan Umeå–Skellefteå byggas. Trafikverket räknar med att den sträckan ska kunna trafikeras tidigast 2028.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons