Annons

Knockad flygbransch vädjar om stöd

Flygbranschen är rejält illa ute och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger att det är bråttom med insatser.
Coronavirus • Publicerad 13 mars 2020
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Arkivbild.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Arkivbild.Foto: Thommy Tengborg/TT

Efter att ha träffat representanter för flygbranschen konstaterar Eneroth att branschen står inför den största utmaningen någonsin. Större än under finanskrisen.

Eneroth är för dagen inte beredd att utlova något konkret krispaket, men säger att resurserna finns. Det gäller dock att prioritera rätt bland åtgärderna.

Annons

– Flyget är otroligt viktigt för ett exportberoende land som Sverige, säger han.

Illa ute

TT: Hur illa ute är flygbranschen?

– Mycket illa, säger Tomas Eneroth.

Vittnesmålen från branschen är dystra. Effekterna i spåren av coronaviruset har slagit blixtsnabbt.

– Det här är det värsta vi har råkat ut för, säger Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser.

– Flygbolagen sade på mötet att det inte finns några prognoser som gäller över dagen längre. Jag har aldrig hört så mörka siffror. Ministern gav inga löften i dag, men jag tror att han var lika märkbart tagen som vi andra runt bordet.

Det viktiga nu är att flygbolagen överlever, betonar Larsson.

– Deras största problem är kassaflödet. De måste ha likvida medel. Kan man rädda bolagen kan man rädda mycket av branschen, säger Larsson.

Omedelbart behov

Marcus Dahlsten, VD på Transportföretagen efterlyser omedelbara åtgärder.

– Läget är oerhört allvarligt. Det har gått fruktansvärt snabbt, säger han.

Annons

En åtgärd handlar om att minska personalkostnaderna. Den nya lagen om korttidsarbete från första maj räcker inte, enligt Dahlsten.

– Det är alldeles för sent. Vi vill se någon form av permitteringslösning som finns både i Finland och i Norge, säger han.

Dahlsten pekar också på att direktstöd vore en bra sak för SAS.

TT: Behöver flygskatten avskaffas?

– Vi vill gärna se borttagning eller minskningar av olika typer av skatter och avgifter, säger Dahlsten.

Vill inte svara

SAS vd Rickard Gustafson ville efter mötet inte svara på frågor utan sade bara:

– Vi befinner oss i en samhällskris.

Inför mötet uppgav Gustafson att man ser en dramatisk nedgång i resandet.

För SAS del är åtgärder som kan upprätthålla bolagets likviditet och som gör att SAS kan behålla personalen livsnödvändiga, enligt Rickard Gustafson.

Även han talar om ett omedelbart behov av att kunna göra korttidspermitteringar.

Annons

– Vi vill inte gå till avsked eller övertalighet och därmed behöva skicka hem folk permanent, utan vi vill ju göra det temporärt, säger Rickard Gustafson.

Norsk krispaket

I Norge har regeringen presenterat ett massivt krispaket, bland annat föreslås flygbolag som SAS och Norwegian retroaktivt slippa betala flygplatsavgifter under perioden 1 januari–30 juni.

Enligt landets finansminister betalade flygbolagen totalt förra året 3,8 miljarder norska kronor i just sådana avgifter.

Bolagen föreslås även tillfälligt slippa betala flygpassageraravgift, som påminner om den svenska flygskatten.

Peter Wallberg/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons