Annons
Nyheter

Tesla ansöker om koboltfritt i Kina

Tesla har nu ansökt om att få bygga elbilar med koboltfria batterier i Kina, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Bilar • Publicerad 24 maj 2020
Amerikanska Tesla bygger sedan några månader tillbaka även bilar i Kina. Här visar vd Elon Musk i januari i år upp Model 3 i den nya fabriken utanför Shanghai.
Amerikanska Tesla bygger sedan några månader tillbaka även bilar i Kina. Här visar vd Elon Musk i januari i år upp Model 3 i den nya fabriken utanför Shanghai.Foto: Ding Ting/Nya Kina/AP/TT

Ansökan finns på det kinesiska industri- och it-departementets sajt, där det framgår att Tesla vill kunna använda batterier av typen litiumjärnfosfat ("lifepo") i sin minsta bil, Model 3.

Kinesiska CATL har tidigare bekräftat att företaget kan börja sälja lifepo-batterier till Tesla i juli.

Annons

Lifepo-tekniken är inte ny, och finns redan i exempelvis många batteridrivna bussar från Kina. Men den har en viktig fördel jämfört med den andra litiumjon-teknik Tesla hittills använt i sina bilar; batterierna innehåller ingen kobolt.

Kobolt är en metall som är både väldigt dyrbar och kontroversiell. Den används i alltifrån rengöringsmedel till oljeindustrin, men framför allt är den en avgörande beståndsdel i batterier i allas våra mobiltelefoner och datorer – samt elbilar.

Tesla är ett av de företag som sedan länge säger sig köpa kobolt endast från godkända, reko leverantörer, bland annat i den kanadensiska gruvstaden med det lämpliga namnet Cobalt.

Men många batteri-, elektronik- och biltillverkare i västvärlden har de senaste åren fått kritik för bristande kontroll av koboltens ursprung. Mycket av metallen kommer från Kongo, där gruvbranschen på sina håll är i milisgruppers händer och där människorättsorganisationer rapporterar att barnarbete förekommer.

De Tesla Model 3 som säljs i Europa tillverkas i USA, och väntas i nuläget inte få lifepo-batterier.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons