Annons
Nyheter

Oro för demokratin i kampen mot coronaviruset

Många verkar gilla tuffa tag mot coronaviruset. Men hur tufft får det vara?
Oron är stor kring viruskampens effekter på demokratin och rättsstatssystemet i Europa.
Coronaviruset • Publicerad 25 april 2020
Kvinnorättsaktivister i munskydd demonstrerar mot den polska regeringens åtgärder i Warszawa. Arkivbild.
Kvinnorättsaktivister i munskydd demonstrerar mot den polska regeringens åtgärder i Warszawa. Arkivbild.Foto: Czarek Sokolowski/AP/TT
Ungerska poliser håller koll på att coronarestriktionerna följs på en marknad i Debrecen. Arkivbild.
Ungerska poliser håller koll på att coronarestriktionerna följs på en marknad i Debrecen. Arkivbild.Foto: Zsolt Czegledi/AP/TT
Gatorna i Paris ligger tysta och stllla under coronapandemin. Arkivbild.
Gatorna i Paris ligger tysta och stllla under coronapandemin. Arkivbild.Foto: Thibault Camus/AP/TT
EU-kommissionärerna Thierry Breton, Didier Reynders och Frans Timmermans i samtal. Justitiekommissionären Reynders (mitten) är ansvarig för att hålla koll på att medlemsländerna följer EU:s rättsstatsprinciper och demokratiska värderingar. Arkivbild.
EU-kommissionärerna Thierry Breton, Didier Reynders och Frans Timmermans i samtal. Justitiekommissionären Reynders (mitten) är ansvarig för att hålla koll på att medlemsländerna följer EU:s rättsstatsprinciper och demokratiska värderingar. Arkivbild.Foto: Francisco Seco/AP/TT

Våren 2020 är mötesförbud, nedstängda arbetsplatser och tomma restauranger regel snarare än undantag i EU:s 27 medlemsländer.

I Paris tillåts joggare bara tidigt på morgonen och sent på kvällen.

Annons

I Prag vill presidenten hålla landets gränser stängda i ett år.

I Bryssel stoppas bilister på väg mot en ledig dag vid kusten och får order att åka hem igen.

Liknande åtgärder finns i nästan samtliga EU-länder, som infört inresekontroller och stängt skolor för att skydda mot coronaviruset.

"Ganska normalt"

Och det är helt ok, anser EU-kommissionen. Åtminstone än så länge.

– Kommissionen stöder medlemsländernas åtgärder fullt ut. Det är ganska normalt att regeringar behöver vidta extraordinära åtgärder, förklarar justitiekommissionären Didier Reynders på ett webbsänt seminarium hos tankesmedjan EPC i Bryssel.

Men det finns ett men också.

– Alla nödåtgärder måste tas med full respekt för rättsstatsprinciperna och grundläggande rättigheter. De måste upprätthålla de demokratiska principerna. De får inte vara hur länge som helst. Och de måste kunna utstå vanlig demokratisk granskning – i parlament eller massmedier eller domstolar, fastslår Reynders.

Polen och Ungern

Om det verkligen är så i alla coronafall råder redan diskussioner om. Framför allt är det myndigheternas åtgärder i Ungern och Polen som väckt oro.

I Budapest har premiärminister Viktor Orbán och hans regering fått rejält utökade befogenheter och kan just nu styra med dekret utan att behöva rådfråga parlamentet.

I Warszawa har regeringspartiet Lag och rättvisa snabbt drivit igenom lagstiftning som ska göra det möjligt att hålla presidentval den 10 maj via poströster.

Annons

I EU-parlamentet är kritiken besk. Båda länderna fördöms rejält i en gemensam parlamentsresolution från i fredags.

"I flera länder kan vi se hur den rådande pandemin används för att underminera och nästintill avskaffa demokratin. EU kan aldrig acceptera Orbáns maktfullkomlighet eller Polens förändrade vallagar", säger svenska ledamoten Alice Bah Kuhnke (MP) i ett uttalande.

Slår ifrån sig

EU-kommissionen är den instans som ska se till att EU-länderna följer de regler som medlemsländerna har enats om – oavsett om det handlar om budgetnivåer, lantbruksstöd eller grundläggande demokratiska principer.

Både Ungern och Polen står just nu under noga granskning av justitiekommissionär Reynders. Än så länge är han ändå försiktig, till exempel när det gäller Orbáns möjlighet att själv avgöra hur länge nödlägeslagarna ska gälla.

Ungrarna själva slår ifrån kritiken.

"Det är verkligen förbluffande att någon just nu, mitt i en dödlig pandemi, tar sig tid att debattera hur ett annat land bekämpar utbrottet. Vad borde EU göra åt Ungerns nya lag? Ingenting", skriver regeringstalesmannen Zoltan Kovacs i en kommentar på nyhetssajten Politico Europe – och uppmanar sedan via Twitter Alice Bah Kuhnke (MP) och partikollegan Pär Holmgren att "gå och leka i en annan sandlåda".

Nya regler?

För att hantera regelbrytare kan EU-kommissionen vända sig till EU:s domstol eller dra igång en så kallad artikel 7-process. Det sistnämnda kan i värsta fall leda till att ett medlemsland tills vidare blir av med sin rösträtt i EU-sammanhang.

Att komma dit är dock inte enkelt, eftersom det krävs att samtliga andra medlemsländer är eniga om att straffa någon. Det gör att exempelvis Polen och Ungern för tillfället kan luta sig mot varandra.

Didier Reynders hoppas samtidigt att EU-kommissionen ska få igenom ett förslag om att hålla inne EU-stöd till länder som inte anses följa rättsstats- och demokratiprinciperna. I det förslaget ingår att det inte ska räcka med att ett land håller ett annat om ryggen. I stället ska det krävas att två tredjedelars majoritet röstar emot för att kunna stoppa straff.

– I flera år har vi haft många diskussioner om budgetregler – men inte så mycket om värderingar. Det är hög tid nu. Vi måste kunna visa att det går att lägga lika stor vikt vid att skydda våra värderingar, som ekonomin, säger justitiekommissionären i Bryssel.

Fakta: EU:s artikel 7-process

I artikel 7 i EU:s Lissabonfördrag fastställs att en majoritet i EU-kommissionen, EU-parlamentet eller bland medlemsländerna kan dra i gång ett särskilt förfarande när ett medlemsland anses "åsidosätta" grundläggande EU-värderingar som "respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättsstaten och respekt för de mänskliga rättigheterna, inklusive rättigheter för personer som tillhör minoriteter".

Processen sker i flera steg där utfrågningar och rekommendationer blandas med formella beslut. Om man når så långt att man vill fastslå att ett EU-land verkligen åsidosätter värdena måste alla andra EU-länder rösta för. Eventuella sanktioner som då kan införas – exempelvis att tillfälligt dra in landets rösträtt i EU-sammanhang – måste också göras med enhällighet.

Artikel 7-förfaranden har inletts mot Polen (för landets domstolsreformer) och Ungern (för nya universitets-, media-, migrations- och domstolsregler). Än så länge har dock ingen av processerna nått fram till ens en omröstning om huruvida det finns en klar risk för att värdena åsidosätts.

Fakta: EU:s artikel 7-process

Belgaren Didier Reynders (född 1958) är en av EU:s mest erfarna politiker, med 20 år i rad bakom sig som tung minister i hemlandet, representerandes det liberala franskspråkiga partiet MR. Reynders var finansminister 1999-2011, utrikesminister 2011-19 och även försvarsminister 2018-19. Parallellt var han även vice premiärminister från 2004.

I augusti 2019 lanserades Reynders som Belgiens nya EU-kommissionär – efter att i juni samma år ha förlorat mot kroatiskan Marija Pejcinovic Buric i kampen om att bli ny generalsekreterare för Europarådet efter norske Thorbjørn Jagland. Av kommissionsordförande Ursula von der Leyen tilldelades Reynders därefter ansvaret för justitiefrågorna.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons