1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Många motar krisen med mer shopping

Trots en växande arbetslöshet och stundande lågkonjunktur till följd av coronakrisen väljer många att shoppa mer än vanligt.
Allra helst saker de kanske egentligen inte behöver.
Kajsa Knapp är vd för e-handelsföretaget Coolstuff, som även har en fysisk butik i Malmö, med kunder i flera länder i Europa.
Foto: Johan Nilsson/TT
Coolstuff får in nya varor till lagret varje dag och har omkring 600 produkter i sitt sortiment.
Foto: Johan Nilsson/TT

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för 99 kr! (ord pris 597 kr)

För att nå ut till sina kunder på ett snabbt och tillfredsställande sätt är det viktigt att infrastrukturen fungerar, menar Kajsa Knapp.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ett 40-tal anställda jobbar på Coolstuffs kontor i Malmö, där även alla produkter förbereds och fotograferas innan de läggs ut på sajten.
Foto: Johan Nilsson/TT

– Folk vill ha roligt, men med mindre medel än förut, säger Kajsa Knapp, vd för e-handelssajten Coolstuff.

De flesta hushåll i Sverige uppger att de håller hårdare i pengarna och har minskat sin konsumtion under coronapandemin, enligt en rapport från Svensk handel från april.

Parallellt sker en annan utveckling – även om de totala inköpen går ner köper vissa mer av sådant de egentligen skulle kunna klara sig utan.

Må bättre för tillfället

John Magnus Roos, doktor i psykologi vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola, har sett liknande konsumtionsbeteenden hos människan i tidigare kriser. Det är till exempel inte ovanligt att försäljningen av snabbmat och alkohol går upp i tider som dessa.

– När framtiden är oviss tänker konsumenterna inte lika mycket på långsiktiga och kostsamma köp, utan lönen tenderar att spenderas på sådant som kan uppfattas som ännu mer onödigt, säger Roos och fortsätter:

– Konsumenter bränner pengar av tristess, men också för att livet ska kännas meningsfullt när man inte har så mycket andra framtidsutsikter. De köper det för att må bättre för tillfället.

Ändå ha kul

E-handelsföretaget som Kajsa Knapp driver ihop med sambon Christian Omander kränger prylar av alla möjliga slag – från maskeradkostymer till badbaljor – och har haft en ökad försäljning de senaste månaderna.

– Det är lågkonjunktursprodukter så till vida att även om man inte har råd att renovera hela köket eller kan åka på semester vill man ändå lägga några hundralappar på att ha kul med familjen, säger hon.

Isolerade köper mer

Skånebaserade Coolstuff har kunder runt om i Europa. Kajsa Knapp förklarar att ju hårdare restriktioner ett land har, desto mer har företaget sålt till det landet.

Hon nämner den så kallade "läppstiftseffekten" – teorin om att under en lågkonjunktur säljs mer läppstift än någonsin. När allt annat är jobbigt ökar begäret efter att unna sig något för sin egen skull.

– Många av våra produkter hör till den kategorin, säger hon.

Oro för dyster ekonomi

Redan före coronakrisen såg både lågprissajter och lyxbutiker ett uppsving i försäljningen. Men endast den förstnämnda kategorin lär komma ut starkare på andra sidan, tror John Davidson, chefsekonom på Svensk handel.

– Många gillar att fynda, och det kan förstärkas när normala semestrar till utlandet inte längre blir av. Då kan det definitivt bli mer av den här typen av köp. Det gäller inte bara lågpris utan också heminredning och trädgårdsprodukter, säger han.

Den trenden har Kajsa Knapp redan identifierat och slagit mynt av. Samtidigt är många framtidsprognoser dystra, med hög arbetslöshet och en djup lågkonjunktur. Kanske går det inte ens att köpa sig glad för stunden då.

– Den största oron är att en nattsvart ekonomi väntar. Att även om folk vill köpa våra produkter så kan de inte, säger hon.

Fakta: Konsumtion under coronakrisen

Undersökningen som genomfördes i april på uppdrag av Svensk handel visar att nästan hälften av de svarande tror på en försämrad ekonomisk situation i sitt hushåll – och 13 procent tror på en kraftigt försämrad ekonomisk situation.
Den utgångspunkten tycks redan ha fått en stor påverkan på vad och hur mycket svenskar köper. En majoritet av de som ändrat sina inköp uppger att de minskat sin konsumtion i alla kategorier, utom näthandel med mat – som i sin tur har ökat. Den största minskningen gäller fysiska butiker.
Bland de svarande uppger en av fem att det är ganska eller mycket osannolikt att de återgår till sitt tidigare köpbeteende när coronakrisen är över, vilket tyder på att krisen kan få ihållande konsekvenser på lång sikt när det kommer till konsumtion.
Över 1 000 svenskar i åldrarna 18–80 år svarade på undersökningen i början av april.
Källa: Svensk Handel