Annons
Nyheter

Färre ringer Vårdguiden om covid-19

Coronaviruset • Publicerad 28 april 2020
Färre ringer till 1177 Vårdguidens "coronalinje". Arkivbild.
Färre ringer till 1177 Vårdguidens "coronalinje". Arkivbild.Foto: Claudio Bresciani/TT

Det är fortfarande fler än normalt som ringer 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning i landets tre största städer, men samtalen om coronaviruset har blivit avsevärt färre i april jämfört med mars, rapporterar SVT Nyheter.

Som mest kom det in mellan 5 000 och 9 000 samtal dagligen till Vårdguidens särskilda "coronalinje". I dag har det sjunkit till runt 1 500 samtal om dagen.

Annons

Samtidigt har de tre storstadsregionerna utökat personalen på telefontjänsten och väntetiderna har gått ner kraftigt.

– På den vanliga telefonlinjen tar det i snitt tre minuter att komma fram i dag, jämfört med 16 minuter i mars. På coronalinjen ligger snittet i dag på 30 sekunder, säger Björn Arkinger, ansvarig chef för 1177:s telefontjänst i Stockholm till SVT.

I Västra Götalandsregionen är den genomsnittliga väntetiden på den vanliga linjen i dag omkring 15 minuter, jämfört med en till två timmar i mars.

Likadant ser det ut i Skåne, där var väntetiden som värst 2,5 timmar, men ligger i dag på runt 20 minuter.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons