Annons

När vi använder telefonen så strejkar tv:n

Svar till Telia, BT 15/11.
Insändare • Publicerad 23 november 2018
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: JOHAN NILSSON / TT

Självklart förstår vi att vårt land behöver ett modernt och fungerande tele- kommunikationsnät. Det vi däremot inte förstår är den dåliga uppföljning Telia har för de orter där den nya tekniken och ”framtidens nät” inte fungerar.

Telia skriver i sitt svar att detta beror på ”olyckliga omständigheter.” Dessa ”olyckliga omständigheter” innebär för oss som drabbade kunder, följande: en Teliahemsida som omöjliggör kundens felsökning, en lokal positionsbestämning – på samma hemsida – som för vår del i Öxabäck slutar än i Malmö, Göteborg, Mölndal, Orust eller Nymölla. Hemtelefonnummer som inte finns, fast de ändå finns.

”Att som Telia nu gör istället, att bara släcka ned fullt fungerande telestationer innan fullgod ersättning är på plats, är att gå tillbaka nästintill ett sekel i teleutveckling.”
Annons

Och nu senast, en telekommunikation genom framtidens nät som för vår del innebär att övriga familjen inte kan använda dator eller tv om man pratar i telefon. Används datorn kan man inte titta på tv och så vidare.

Nej, Telia, detta duger inte. Att vi så negligerats i våra teleproblem (centralt från Telia) hänger ihop med samhällets generella syn på svensk landsbygd. Vi på landet befinner oss i ett utanförskap, vilket inte minst Telia visat oss i samband med det inträffade.

Telia påstår vidare att det är en omöjlighet att koordinera sina telestationsnedläggningar med fiberns ankomst till våra bygder. Men att som Telia nu gör istället, att bara släcka ned fullt fungerande telestationer innan fullgod ersättning är på plats, är att gå tillbaka nästintill ett sekel i teleutveckling. Alltså till innan den allmänna telefonen kom. För det var exakt detta som hände oss under Telias ”olyckliga omständigheter” – vi blev helt utan telekommunikation i styvt en månad.

Nu ser vi framåt och hoppas att Telia tagit till sig av det inträffade. Och att Telia tar tag i ärendet och lyssnar av – med oss drabbade – vad som gått fel i teknik- och kommunikationsbiten.

För med en visshet som gränsar till sannolikhet. Det finns garanterat fler människor ute på landet som känner igen vår berättelse om Telias nedsläckningshysteri och dess följder.

Bengt och Birthe Bengtsson, Öxabäck

Annons
Annons
Annons
Annons