1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Politiker är inte influencers

Få perspektiven rätt nu. Problemet är inte att en kändisfest tar plats i Israel, utan att politiker tror sig vara influencers.
Annie Lööf tackade nej till Bindefelds inbjudan för att vara närvarande när det är som mest hektiskt i riksdagen. Så borde även Ebba Busch Thor ha gjort.
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Festfixaren och kändisen Micael Bindefeld fyller 60 år och det ska firas med fest i Tel Aviv. Bland de inbjudna finns Ulf Kristersson (M), Nyamko Sabuni (L) och Ebba Busch Thor (KD). Eftersom Bindefeld själv gått ut med uppgifter om att han betalat för alla 142 gäster har många börjat spekulera kring huruvida politikernas deltagande kan vara en fråga om mutbrott eller inte. Hos vänstern är det julaftonsstämning. Att måla upp politiska motståndare som korrupta och samtidigt smyga in lite Israelkritik - ka-ching!

Faktum är att det i nuläget inte finns mycket att gå på för att dra slutsatsen om att det faktiskt rör sig om ett mutbrott. Det hindrar dock inte Aftonbladets ledarskribent Daniel Swedin från att beklaga sig på mikrobloggen Twitter över hur korrupt detta ”skitland” är. Det tog inte heller särskilt lång tid innan hashtaggen #micael60 började fyllas med innehåll från konflikten mellan Israel och Palestina.

Men problemet är inte att festen anordnas i Tel Aviv, utan att politiker beter sig som om de vore influencers. Dessa påverkare blir inte lika hårt granskade som andra makthavare då det är relativt ny bransch. Det har inneburit att politiker haft fria tyglar att posera med dem på sociala medier utan att det ansetts vara problematiskt. Fram tills nu.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för 99 kr! (ord pris 597 kr)

Samtidigt är politiker inget annat än människor som, precis som alla andra, måste få umgås med folk. Att de har vänner som är mäktiga inom den egna branschen är förstås svårt att undvika, och så länge gränsdragningen är uppenbar borde det inte heller vara problematiskt. Men när politiker kopierar influencerlogiken i sin kommunikation till väljare, ja då hamnar vi ett läge där svenska oppositionspolitiker hellre stiger på influencerplanet med solhatten i handen än att ägna sig åt den gråa och tråkiga, men ack så viktiga, partivardagen.