Annons

Lars Näslund: Regionens slant har tvingat fram regerings-ja till ny järnväg Borås–Göteborg

När det regnar på prästen droppar det på klockaren, som bekant. Regeringen meddelar i morgon, lördag, att det ska börja byggas ny järnväg mellan Borås och Göteborg, också.
Lars Näslund
Ledarkrönika • Publicerad 31 maj 2018 • Uppdaterad 1 juni 2018
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.

Vi skriver ”också” eftersom statsminister Stefan Löfven på torsdagen tog med hela sin regering till Uppsala för att bekräfta det väntade, att järnvägen Uppsala-Stockholm ska få fyra spår.

Annons

I den kraftigt försenade nationella transportplanen viker staten 2,4 miljarder till 23 kilometer breddad järnväg från Uppsala och söderut inklusive två nya stationer, i Bergsbrunna och Alsike. Byggstart år 2024. Det beskedet följdes på fredagen upp med klartecken till närmare sju miljarder till ny järnväg Umeå-Skellefteå som en del i Norrbottniabanan.

Efter att Moderaternas Johnny Magnusson och Miljöpartiets Birgitta Losman som ledande företrädare för Västra Götalandsregionen 24 april överraskade med att meddela att regionen är redo att gå in med tre miljarder av egna skattemedel ifall regeringen lyfter tillbaka projektet ny järnväg Göteborg-Borås i nationella infrastrukturplanen hände uppenbarligen något i regeringskansliet.

Om det dessförinnan sågs som svårt att förtränga finansminister Magdalena Anderssons (S) löfte i förra valrörelsen om att ny järnväg Göteborg-Borås skulle stå klar till år 2030, blev det nu förmodligen politiskt omöjligt att ducka. Därför finns en byggstart även av ”vår” järnväg med i planen, enligt uppgifter till ledarsidan, och en del av denna plan – som totalt omfattar 622,5 miljarder kronor – offentliggörs av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) i morgon lördag. Platsen för offentliggörandet blir hos Västsvenska handelskammaren i Göteborg, där vd:n Johan Trouvé är en av dem som lobbat intensivt för beslutet.

Men utgå ifrån att den summa som regeringen sätter av nu inte räcker till mer än en liten del av sträckan, kostnadsberäknad till minst 33 miljarder. Vi gissar att regeringen ber Trafikverket börja med delen Göteborg-Landvetter. Det är i så fall inte att förvåna. Det viktiga nu är att få en första spade i jorden, full finansiering får komma med tiden.

Att besked om nationella transportplanen försenats så pass mycket beror på att Miljöpartiet i regeringen satt hårt mot hårt: Beslutet släpps inte fram förrän förhandlingarna med Moderaterna om hela höghastighetsjärnvägsprojektet ser ut att landa i ett snabbt bygge via lånefinansiering.

Om dessa förhandlingar är det just nu tyst. Det antyder att frågan rör på sig i rätt riktning. Moderaternas Ulf Kristersson, som länge varnat för prislappen, lät också förstå i en intervju i Sydsvenskan förra veckan att han lyssnar med öppet sinne: ”Sista ordet är inte sagt”, sa Kristersson då.

Det vore klokt av ett framtidstroende parti att göra upp.

I väntan på Det Stora Handslaget om järnvägen kan Borås och Sjuhärad redan nu glädjas åt en första slant till banan mot Göteborg.

Annons
Annons
Annons
Annons