1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Elevombudet sätter skräck i lärarna

Ordningen i skolan brister och lärare som ingriper mot stöket blir anmälda. även när de vanliga instanserna konstaterar att lärare agerar korrekt fortsätter BEO att driva det vidare.
Att arbetsmiljön förstörs av enskilda elever är ett stort problem i skolan.
Foto: Pontus Lundahl/TT

I början av våren yrkade Barn- och elevombudet (BEO) på att en elev skulle tilldelas ett skadestånd på 10 000 kronor för att denne lyfts bort av en lärare. Eleven satt på en soffa som blockerade en korridor på skolan och eleven vägrade flytta sig.

Trots att Skolinspektionens granskning visade att läraren agerade korrekt har BEO drivit fallet vidare i domstol. Såväl Tingsrätt som Hovrätt har dömt att läraren gjorde rätt. Trots det väljer nu BEO att försöka lyfta det vidare till Högsta Domstolen.

Lärare som konfronterar eleverna är medvetna om vad som kan hända om de gör minsta fel. 4 av 10 lärare överdokumenterar när de tillrättavisar elever i rädsla för att bli anmäld. Reglerna för hur en lärare ska agera mot störande eller rent av hotfulla elever är diffusa och gränsdragning är i princip omöjligt.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se och appen MinBT. 3 månader för endast 59 kr! (ord pris 119 kr)

Förhoppningsvis sätter en fällning i Högsta Domstolen band på BEO:s anmälningsiver. Lärare ska inte behöva leva i rädslan av att en tillrättavisning ska gå till domstol. Lärare som kan agera mot den stökiga miljön ska också få stöd att göra det. I många fall är det dock svårt för lärare att göra det.

Kraven på elevernas och lärarnas agerande mot varandra har olika måttstockar. Åldersskillnaden sätter givetvis olika krav, men en högstadie- eller gymnasieelev kan lätt vara mer hotfull än en lärare. Många lärare har inte auktoriteten att sätta stop på stöket och det är inte något som BEO har skapat.

Problemet med störande och våldsamma elever kan inte lösas av lärarna. Det krävs att elever själva och deras föräldrar lär sig sitt eget ansvar i att arbeta för en lugnare skolmiljö. Det är elevernas beteende som faktiskt ska förändras, inte lärarnas.