Annons

Två idoler som inte lär bli bortglömda

Amanda Fondell var bara 16 år när hon vann ”Idol” och Moa Lignell kom trea. Nu är båda aktuella med den viktiga tredje skivan, och de tycks ha hittat sig själva, skriver Bella Stenberg.
Recension • Publicerad 27 maj 2020 • Uppdaterad 29 maj 2020
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Moa Lignell och Amanda Fondell är båda aktuella med sina tredje släpp.
Moa Lignell och Amanda Fondell är båda aktuella med sina tredje släpp.Foto: Johanna Pettersson och Haris Mlivic

Moa Lignell

Album: Oh daughters

Bolag: Egenutgivning/Jubel

Genre: Singer/songwriter

Amanda Fondell

Album: Pt.1 Let me introduce you to my thoughts

Bolag: Amanda La Fondell/Jubel

Genre: Pop/soul

Titeln på Amanda Fondells ep känns ”Idol”-symptomatisk och bekräftar bilden av ett hårt formaterat program som vill pressa in deltagarna i färdiga mallar – som de sedan försöker ta sig ur.

Det känns som om det var nyss som Darin tog Sverige med storm i den första omgången (fastän han bara blev tvåa) men det är redan 16 år sedan. Och det var 2011 som Amanda Fondell vann och Moa Lignell blev trea. Nu har båda fyllt 25 (inte gammalt för någon annan än en före detta ”Idol”-deltagare) och vet bättre vilka de är och vill vara, både som människor och artister. De har följt det sedvanliga upplägget med en snabb albumdebut och en inte lika uppmärksammad uppföljare ett par år senare. Även med tredje albumsläppen, skivan som kan bli den som definierar karriären, ligger de i fas med varandra. I pr-bolagets presentationer kallas Lignells texter för ”personliga reflektioner” och Fondells låtar beskriver hennes ”känslor på ett personligt plan”. De följs också åt i ambitionen att skriva egen musik, ha kontroll över produktionen och släppa på egna bolag.

Annons

Musikaliskt har de däremot valt olika vägar.

Amanda Fondell och Moa Lignells omslag.
Amanda Fondell och Moa Lignells omslag.

Moa Lignell har placerat sig i ett avskalat singer/songwriter-fack, där hennes röst kommer nära och upplevelsen blir intim. ”Absent friends” påminner om en psalm. Några av låtarna har hon spelat in hemma, andra i studio, och jag föredrar dem med mer driv eller större och varmare instrumentering, som ”If someone” och ”Olivia”.

Amanda Fondell satsar på glassig och soulig pop, ett sound med stor internationell konkurrens, och hon har ännu inte fått till spetsen som krävs. ”Reckless” flirtar med reggae och ”Twist” har en sjyst baston, men överlag är ep:n, som är första delen av den kommande skivan, trots sin titel inte tillräckligt personlig.

Det känns ändå som om båda har hittat en stadig grund att bygga på. Och faktum är att många från ”Idol” har stabila artistkarriärer. Flera har framgångsrikt trillat vidare in i ”Melodifestivalen”, som Måns Zelmerlöw, Robin Bengtsson och Anna Bergendahl, medan Loreen, Amanda Jenssen och Linnea Henriksson hittat mer personliga sound. Tove Styrke har turnerat med Katy Perry och Erik Grönwall, numera sångare i H.E.A.T., har spelat mot John Legend i ”Jesus Christ Superstar”. Darin Zanyar, Agnes Carlsson och Danny Saucedo är väl etablerade.

Det finns förvisso ännu fler som är bortglömda, men varken Moa Lignell eller Amanda Fondell har anledning att hamna där.

Bella StenbergSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons