Gräl öppnar upp för vänskap mellan Mirabell och Astrakan
Mirabell och Astrakan
Text: Annika Thor
Bild: Maria Jönsson
Förlag: Bonnier Carlsen
Vänta lite nu: borde inte bilderboken ”Mirabell och Astrakan” fungera bra som teaterföreställning? Säkert är det många läsare som ställer den frågan.
Egentligen behöver den inte besvaras. För Annika Thors text dramatiserades av Regionteater Blekinge Kronoberg redan 2017. Senare turnerade pjäsen i Riksteaterns regi.
Författare som skriver för de minsta utvecklar goda färdigheter i att reducera och förtäta. Dessa grepp är verkningsfulla även på en teaterscen.
När det gäller ”Mirabell och Astrakan” är förenklingen och stiliseringen extra påfallande. Det grundas på att berättelsen inspirerats av Samuel Becketts ”I väntan på Godot”.
Lika estetiskt stram som i detta minimalistiska mästerverk är inte Annika Thor. Snarare Maria Jönssons illustrationer i så fall.
”Båda vill hävda gungan som sitt revir, som rastplats i ensam väntan på… vadå?”
Temat är väntan. Men medan luffarna som väntar på Godot vankar omkring i en metafysisk intighet, befinner sig barnen Mirabell och Astrakan på en lekplats, båda socialt marginaliserade.
Till grund för deras hjärtknipande konflikter ligger en absurdistisk knorr. Båda vill hävda gungan som sitt revir, som rastplats i ensam väntan på… vadå?
Driften att tränga undan den andre blir besynnerlig, då det tidigt står klart att vänskap är vad båda söker. Processen fram till att de inser att de skulle kunna bli kompisar är dråplig, samtidigt psykologiskt intressant. Berättelsen rymmer många skikt.
Det blir lite som en avklädning. Efter att karaktärerna getts tillfälle att exponera sina egenheter och mentala strategier, blir de allt mer öppna och nakna, vilket gör dem känslomässigt tillgängliga för varandra.
Eftersom de är olika till sitt kynne kompletterar de varandra, vilket också ger unga läsare stort utrymme för igenkänning. Mirabell är den tystlåtna, introverta och reserverade. Astrakan är istället kolerisk och extrovert, med taggarna utåt. Emotionella poler blir således rädsla och ilska.
I tillbakablickande uppslag exponeras de omständigheter barnen lever under i sin vardag, utanförskap, mobbing. I och med att de funnit varandra så talar det mesta för att mycket kommer att ändras till det bättre.
”Mirabell och Astrakan” är en återhållsam och vacker bilderbok. Den förmedlar hopp på ett ovanligt nyanserat och intelligent vis.
Namn: Annika Thor
Yrke: Författare
Född: 1950
Uppväxt: Göteborg
Bor: Stockholm
Bakgrund: Manusförfattare, dramaturg, kulturskribent.
Böcker: Prosadebut 1996 med ”En ö i havet”. Har skrivit ett 20-tal böcker sedan dess
***
Namn: Maria Jönsson
Yrke: Illustratör
Född: 1958
Uppväxt: Helsingborg
Bor: Höganäs
Bakgrund: Tidningstecknare. Bilderboksdebut med Lotta Olsson 1999, med ”Prata persilja”
Böcker: Skriver och illustrerar egna böcker om ”Spyflugan Astrid”. Samarbetar med olika författare