Annons

Fotokonsten når nya höjder

Fotografen Anton Hedberg har litat på sin intuition och tagit sig an motiven på ett närmast minimalistiskt sätt. Det skriver recensenten Hasse Persson, som charmas av utställningen ”Sjuhärad från ovan” på Wärenstams.
konstrecension • Publicerad 17 december 2018
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Vinterkolonier, Almenäs.
Vinterkolonier, Almenäs.

Många är vi som i ett drömtillstånd upplevt känslan av att kunna flyga som en fågel ovan jord. Med hjälp av tidens teknik – drönaren – så kan vi nu få uppleva något av detta drömliknande i vaket tillstånd och med båda fötterna på jorden.

Fotografen Anton Hedberg, född 1975 i Äspered, debuterar i dagarna med sin fotografiska drönarutställning ”Sjuhärad från ovan” på Wärenstams – Borås nya konstcentrum i Abecita-huset vid Knalleland. Fotografen har med enastående precision ringat in en rad vardagliga företeelser i Sjuhärad och skapat fotografisk konst av motiven. Det är alldeles uppenbart att drönaren i rätta händer och med en tekniker med konstnärligt öga ger möjligheter som inte tidigare existerat.

”Det är tydligt att han också litat på sin intuition och i vissa fotografier, på ett närmast minimalistiskt sätt tagit sig an motiven”
Annons

Anton Hedberg har, stående på marken, med sin drönare på cirka 100 meters höjd kunnat komponera sina fotografier in i minsta detalj. Det är tydligt att han också litat på sin intuition och i vissa fotografier, på ett närmast minimalistiskt sätt tagit sig an motiven; som i Vinterkolonier/ Almenäs som närmast ser ut som en målning av den amerikanske minimalisten Sol Levitt.

Trikolor med får.
Trikolor med får.

Andra motiv som Trikolor med får/ Istorp och Isfiske/ Stora Horredsjön har samma fina kvalitéer.

Humor möter vi i Vinterbad/ Kypesjön och i Kor som går sin egen väg/ Horred. Och spår av miljökritik kan anas i Bergtagen/ Viared Västra.

Efter att ha charmerats av Anton Hedbergs fina debututställning är det inte fritt utan att man längtar efter att möta fotografierna i bokform, där även ortsnamnen får bli del av berättelsen. Namn som Rångedala, Istorp, Länghem, Sätila, Vesene och Vegby har ju alla bidragit med motiv till ”Sjuhärad från ovan”.

Föregångarna till Anton Hedbergs drönarbilder är många. Att fotografera Moder Jord från luften har varit en sann utmaning för fotografer i årtionden. Bland Anton Hedbergs inspirationskällor kan kanske den tyske konstfotografen Andreas Gursky finnas.

Andra sentida influenser kan vara den brasilianske fotografen Sebastiao Salgado, vars ”Genesis” (2013) i sin hyllning av naturens närmast gudomliga skapelse har blivit en bibel för naturälskare, och kanadensaren Edward Burtynsky som i sin nya bok ”Anthropocene” (2018) tar fasta på den ofantliga miljöförstörelse som sker mot bättre vetande och enbart av ekonomisk vinning.

Mopedrace i Skene.
Mopedrace i Skene.Foto: Anton Hedberg

När nu Anton Hedberg fått landa sitt förstlingsverk kommer vi säkerligen få möta hans spännande drönarteknik i fler nyutmanande fotoprojekt!

”Det finns i Jan Töves fotografi vissa likheter med framlidne kollegan Lars Tunbjörks arbeten.”

Wärenstams konstnärlige ledare Bengt-Göran Johansson har komponerat ihop debutanten Hedberg med erfarne Jan Töve, vars ”Riverside / Viskan” (2007) tar ned motiven på jorden. Töves fotoprojekt följer människor och natur i Viskans dalgång. Projektet blev en vattendelare, där fotografen, från att ha varit en renodlad naturfotograf, övergick till att intressera sig för de avtryck som vi människor gör i naturen.

Det finns i Jan Töves fotografi vissa likheter med framlidne kollegan Lars Tunbjörks arbeten. Men där Tunbjörk med tiden borrat sig allt djupare in i den svenska folksjälen, har Jan Töve valt att med sitt stillsamma manér stanna kvar vid ytan. Att skildra ”landskapets klädedräkt” – som den berömde akvarellisten Arne Isacsson så väl uttryckt saken – kan vara en nog så stor konstnärlig utmaning.

Få fotografer har förvaltat detta så väl som Jan Töve!

Fotnot: Eftersom Anton Hedberg är anställd på Borås Tidning recenseras hans utställning av Hasse Persson, före detta chef på Hasselblad Center och Borås Konstmuseum.

Hasse Persson
Annons
Annons
Annons
Annons