1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Coronakrisen ett gyllene tillfälle att förbättra din ekonomi

Denna tid kan bli början på ett rikare liv – för dem som tar chansen, skriver Shoka Åhrman och Peter Karaszi.
När det blivit svårare eller omöjligt att spendera stora delar av lönen på krogen, resor, i klädhandeln, på konserter och fotbollsmatcher så har det naturligtvis också blivit lättare att spara dessa pengar, konstaterar skribenterna.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vi genomlider nu den allvarligaste pandemin på ett århundrade. Läget framställs ofta som alldeles nattsvart och är naturligtvis det för dem som drabbats av sjukdomen samt för deras anhöriga. Men det finns en privatekonomisk framsida av myntet.

Det framställs ofta som att ekonomin blöder, men för varje krona som inte spenderas så finns det också en insparad krona någonstans. Om man inte tillhör den knappa tjugondel av arbetskraften som väntas förlora jobbet som en effekt av krisen så är intäktssidan av privatekonomin oförändrad.

Och när det blivit svårare eller omöjligt att spendera stora delar av lönen på krogen, resor, i klädhandeln, på konserter och fotbollsmatcher så har det naturligtvis också blivit lättare att spara dessa pengar. Här finns det ett gyllene läge för många att ”chockstarta” sin privatekonomi och lägga grunden för ett sparande och ett sundare ekonomiskt beteende.

Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för 99 kr! (ord pris 597 kr)

Svenskar lägger drygt tio procent av sin disponibla inkomst på ”ute på stan-nöjen" samt alkohol och tobak, och ytterligare sex–sju procent på turism utomlands. Så redan där kan många spara en ansenlig del av sin lön. Och det räcker att spara 1 700 kronor per månad för att bli miljonär på 20 års sikt om pengarna investeras på aktiemarknaden med en normal avkastning.

quote
Det är marknadsekonomins och möjligen statens ansvar att rädda företag i kris, inte ditt.

Allt fler uttrycker en önskan om att konsumera mer hållbart, men ändå ökar vår totala konsumtion därför att den lilla ”puffen” att göra rätt saknas. En stor anledning är att vi allt mer befinner oss i digitala kanaler som på olika sätt kartlägger våra beteenden. Om man känner till våra preferenser, vanor/beteenden och vad som triggar igång våra ha-begär blir vi enkla byten för riktade och tidsbegränsade erbjudanden.

Varför inte använda coronakrisen och den oro som många av oss känner kring vår privatekonomi till att bryta detta mönster, att skapa nya vanor och beteenden som kapar de små utgifterna som med åren kan bygga upp en buffert och ett sparande? Du behöver inte vänta till ett nytt år för att göra en nystart. Ta makten över din konsumtion och dina utgifter redan i dag.

Man kan absolut hysa sympati med företag inom besöks-, rese- och restaurangindustrin som tappar intäkter under krisen, men känn dig inte personligen ansvarig för att rädda dessa näringar med just din konsumtion. Det är marknadsekonomins och möjligen statens ansvar att rädda företag i kris, inte ditt. Ditt privatekonomiska ansvar ligger hos dig själv och din familj.

Kanske krisen också kan bli en ny väg mot en mer hållbar och sund livsstil? Ett tillfälle att etablera nya vanor med hemlagad och nyttig mat, långa promenader, semester på hemmaplan, större umgänge med din familj, mindre alkohol och tobak, mer bakning och brädspel, och ett slut på spelande och nätshopping? Varje kris skapar nya möjligheter, sägs det, och denna tid kan bli början på ett rikare liv – för dem som tar chansen.

Shoka Åhrman, sparekonom och författare till ”Medveten ekonomi” och ”Så blir du rik i den digitala ekonomin”

Peter Karaszi, ekonom och författare till ”Bli rik långsamt!”