Annons

Bygg ny järnväg för högre hastigheter

Svar till Leif Petzäll, BT 19/10.
Insändare • Publicerad 23 oktober 2018 • Uppdaterad 2 november 2018
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: TT

Det är tvära kast när Leif Petzäll framför sina åsikter angående höghastighetsjärnvägen. Inte ens för två förståsigpåare är det enkelt att hänga med. Först avfärdar Leif Petzäll en höghastighetsjärnväg för 320 km/tim med motiveringen att tågen inte hinner stanna. I nästa mening vänder han drömmande blicken mot Kina där tågen ”utan kontakt med spåren rusar fram i 600 km/tim”. Här tycks Leif Petzäll vara utan kontakt med sin egen verklighetsbeskrivning då det rimligen bör vara ännu svårare för dessa tåg att hinna stanna.

Vi anser att Sverige bör bygga nya stambanor för 320 km/tim. Utöver tåg som kör i den hastigheten mellan ändpunkterna kommer banorna också att trafikeras av regionaltåg som ”bara” kör i 250 km/tim. Det föreligger således ingen risk att tåg från Mölnlycke inte hinner stanna i Göteborg.

Annons

Nya stambanor skulle också vara kompatibla med befintlig järnväg. Vid stopp kan de nya och befintliga stambanorna avlasta varandra, vilket inte vore fallet med magnettåg. Avslutningsvis så innebär det att Sverige satsar på en beprövad och väl fungerande teknik. Och vi är inte ensamma, i Europa och världen sker enorma investeringar i spårbunden järnväg. Det är sannolikt att vi i framtiden kommer att transportera oss på andra, kompletterande sätt. Leif Petzäll avslutar med att tala om cylindern, en framtida tubtransport utan hastighetsbegränsning. Vi anser att höghastighetsjärnväg är ett bra mellansteg från buss 100 till cylindern.

Ove Lillestöl, regionchef, Västsvenska handelskammaren

Johan Trouvé, vd, Västsvenska handelskammaren

Annons
Annons
Annons
Annons